Home > KĄCIK DLA RODZICÓW

WYPOSAŻENIE PRZEDSZKOLAKA

Wszystkie ubranka dziecka proszę podpisać za pomocą markera permanentnego, także bieliznę i kapcie!

  1. Przybory higieny osobistej:
  • szczoteczka do zębów,
  • pasta do zębów,
  • kubeczek bez ucha o wymiarach: śr. 7,7 cm wysokość 8cm.,
  • szczotka lub grzebień do włosów (podpisana, w strunowym woreczku) – dla dziewczynek,
  • ręcznik do rąk o wymiarach 30×30 cm z zawieszką,
  • chusteczki higieniczne – 2 kartoniki wyciągane (na pierwsze łzy)
  1. Kapcie – pełne na podeszwie antypoślizgowej, wygodne i łatwe do wkładania (podpisane), dla dzieci 3-letnich: wsuwane na stopę – z gumką lub zapinane na rzep.
  1. 2x komplet ubrań na przebranie, w razie „wypadku”, dostosowane do pory roku

 (w materiałowym worku):

  • podkoszulka,
  • bluzka,
  • spodnie /spódniczka,
  • majtki,
  • skarpetki, rajstopy,
  • torebka na zabrudzone, mokre rzeczy.
  1. Strój na gimnastykę (w materiałowym worku): koszulka z krótkim rękawkiem, krótkie spodenki lub getry ¾,
  1. Sztywne teczki z gumką na rysunki (format A4) – 2 sztuki
  1. Dzieci 3 – letnie:
  • piżama wciągana, bez guzików (podpisana góra i dół),
  • pościel –  poduszka, tzw „jasiek”, koc o wymiarach 160 x 200 cm, podpisany imieniem i nazwiskiem dziecka,powleczony w poszwę lub dziecięcy śpiworek,podkład foliowy z frotką dla dzieci tego wymagających. Całość „zapakowana” w poszwę od dużej poduszki.
  • zabawka – najlepiej ulubiona maskotka, która pomoże w trudnych chwilach – można podpisać inicjałami na wszywce (czasami dwoje – troje dzieci ma taką samą rzecz).
  1. Artykuły plastyczne – ten temat omówią z Państwem Panie nauczycielki na zebraniu grupowym we wrześniu.

Uwagi dotyczące ubierania dziecka do przedszkola:

~  Spodnie, spódniczki najlepiej na gumkę nie za luźną i nie za ciasną.

~  Nakrycie głowy, także w okresie letnim.

~  Bluzki z odpowiednio luźnymi rękawami. Dzieci myją ręce z podciągniętymi rękawami, aby ich nie zmoczyć. Gdy rękawy są za ciasne  i nie dają się podciągnąć, dziecku trudno będzie ich nie zalać.

~ Buty wyjściowe: bezpieczne (nie klapki, nie drewniaki i nie śliskie), łatwe do wkładania, zapinane na rzepy.

~ W dni deszczowe – kalosze, kurtki przeciwdeszczowe z kapturem lub pelerynki.

~  Kapcie najlepsze na gumowej podeszwie, zapinane na rzepy (z wyjątkiem ortopedycznych). Ułatwiają dziecku samodzielne zdejmowanie  i wkładanie, czyli osiąganie samodzielności w zakresie jego możliwości.

Szczególną uwagę  należy zwrócić na sprawność suwaków. Dzieci nie potrafią ich „zreperować” same, więc opóźnia to bądź utrudnia wyjście do ogrodu całej grupy. Trzylatek z czasem sam zaczyna zapinać i rozpinać suwak, ale musi być on sprawny.

Wszystkie ubrania dziecka w przedszkolu powinny być podpisane, gdyż maluchy często gubią drobne części swojej garderoby, a gdy kilkoro dzieci ma je takie same, nie sposób ich rozpoznać. Dotyczy to też rękawiczek, szalików, zabawek itp.

Rady dla rodziców w pierwszych dniach września

  • Nie przeciągaj pożegnania. Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź.
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wiele wymusić. Największe nasilenie płaczu jest zawsze w dniu drugim i trzecim. Pierwszego dnia większość dzieci nie płacze – zwycięża ciekawość przedszkola.
  • Nie obiecuj: Jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz (to forma przekupywania). Gdy przyjdziesz po dziecko, możesz wtedy powiedzieć: Myślałam/-em o tobie. Popatrz, mam coś dla ciebie.
  • Kontroluj to, co mówisz. Zamiast: Już możemy wracać do domu, powiedz: Teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
  • Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co się wydarzyło to powoduje niepotrzebny stres.
  • Jeśli dziecko przy pożegnaniu z mamą płacze, może warto, aby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata.
  • Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze UŚMIECHEM!

 

Co mogą zrobić rodzice, aby przygotować dziecko do przedszkolnego startu?

  • Należy postarać się przedstawić dziecku przedszkole w sposób pozytywny i pełen entuzjazmu, zachowując umiar i naturalność.
  • Stopniowo dostosowywać rytm dnia dziecka do rytmu panującego  w przedszkolu.
  • Jeśli dotąd dziecko nigdy nie rozstawało się z rodzicami, warto poświęcić czas i wysiłek, aby przed przedszkolną rozłąką mogło zostać bez rodziców z inną osobą dorosłą (zapewniając dziecku pełne bezpieczeństwo). Dobrze, aby podczas ćwiczenia rozłąki z rodzicami, była to ta sama osoba.
  • Warto zapewnić dziecku kontakty z innymi rówieśnikami.
  • Jeśli dziecko nie jest jeszcze w pełni samodzielne w zakresie samoobsługi, to okres dwóch, trzech miesięcy przed przedszkolną inauguracją jest wystarczający, aby sytuację poprawić.
  • Należy zastanowić się, z czym dziecko nie potrafi samo się uporać. Gdy maluch jest karmiony, ubierany, wysadzany na nocnik, wożony w wózku to znaczy jest traktowany poniżej swoich możliwości. Rodzice powinni pamiętać, aby nie ulegać pokusie wyręczania i zastępowania malca we wszystkich czynnościach. Można natomiast towarzyszyć dziecku w próbach samodzielności, zapewniając go o swojej gotowości, następnie stopniowo wycofywać się z prostych czynności, aby dziecko samo mogło doświadczać sukcesu, przekonać się o swoich możliwościach, uwierzyć w siebie i stać się bardziej niezależnym.
  • O aktywny udział maluszka w przygotowaniach można zadbać kupując wspólnie z nim pościel i piżamę – taką, która podoba się jemu (ulubiony kolor, wzór). Wspólnie też wybrać przytulankę, która będzie mu towarzyszyć.
  • W dniu inauguracji najcenniejszy dla dziecka jest spokój jego rodziców. Dlatego wieczorem poprzedniego dnia można razem naszykować sprawdzone wcześniej ubranie, opowiedzieć dziecku, jak będzie wyglądał jego dzień od przebudzenia i postarać się, aby tak było. Rano wstać na tyle wcześnie, aby spokojnie wykonać rutynowe czynności.
  • Do przedszkola przyjść odpowiednio wcześnie.
  • Konkretnie powiedzieć dziecku, kiedy będzie odebrane, „po obiedzie”, a nie „za chwilkę”. Koniecznie dotrzymać obietnicy. Pożegnanie powinno być krótkie i niezależnie od okoliczności nie powinno być przedłużane.
  • Jeżeli rodzice zapisują dziecko na 8–godzinny pobyt w przedszkolu, powinni poinformować o leżakowaniu swoją pociechę. Argumenty przemawiające za rezygnacją z leżakowania w początkowym okresie pobytu dziecka w przedszkolu dotyczą przede wszystkim zminimalizowania obciążenia organizmu dziecka długotrwałym przebywaniem w nowych warunkach. Czasami rodzice nie mogą odbierać dziecka po obiedzie. Ma ono szansę poznać cały rozkład dnia w przedszkolu od początku przebywania w nim. Wówczas leżakowanie jest jego normalnym punktem. Unika się w ten sposób adaptacji rozłożonej na dwa kroki. Niezależnie od podjętej decyzji w tej kwestii, należy pamiętać o konsekwencji; rozpaczającego dziecka nie uspokajać obietnicą wcześniejszego odebrania, jeśli nie zamierza się tego zrealizować. Maluszek zawsze powinien wiedzieć, czy będzie leżakował, czy  nie.
  • Dziecko wprowadzone w błąd, oszukane, traci wątłą cierpliwość, pokładane w rodzicach zaufanie, a rodzice ryzykują zupełne zniechęcenie go do leżakowania albo nawet do przedszkola.